
Sprint 150
Oktober 2022 zijn wij begonnen met de restauratie van deze Sprint 150. De eigenaar van de scooter had deze van zijn vader geërfd en zou hem graag weer in originele glorie hersteld hebben.
Hierboven is te zien hoe de scooter bij ons binnen kwam. De scooter zou ooit al eens gerestaureerd zijn, echter was hier niet veel meer van te zien. De lak van de scooter was in zeer slechte staat net als de staat van het onderhoud.
Na demontage van de scooter bleek dat er toch wel wat plaatwerk nodig ging zijn om de scooter in tot staat te krijgen.
De originele vloerkokers van deze scooter waren volledig weg. Iemand had bedacht da het en goed idee zou zijn om hier vierkanten kokers op te lassen en de rotte plekken in de bodem volledig dicht te smeren met plamuur. we hebben deze oude bodem verwijderd en vervangen voor een nieuw reparatie deel.
Vervolgens is ook deze scooter gestraald en voorzien van een laag epoxy primer. Dit om roest geen kans te geven en om een mooie basis voor de spuiter te hebben.
Deze scooter werd opnieuw gespoten in de kleur waarin deze uit de fabriek kwam namelijk "Azzurro Metallizzato 110". We beginnen altijd met het frame bij de montage. Allereerst worden de vloerlijsten gemonteerd, gevolgd door de Chrome beenschild randen. Hierna wordt als eerst de kabelboom door het frame getrokken
De voorvork van de scooter wordt aangepakt bij een totaal restauratie. De voorpoot en swingarm werden voorzien van een verse laklaag in de kleur MaxMeyer aluminium 983. Om het geheel af te maken werden de velgen op verzoek van de klant voorzien van banden met Whitewalls.
Normaal gesproken reviseren we ook het motorblok bij een totale restauratie. Bij de restauratie van deze scooter heeft de klant de keuze gemaakt om het motorlok niet te reviseren. We hebben daarom alleen de ontsteking opgefrist, de carburateur gereinigd en de zuigerveren vervangen. Verder zijn de koel kap en vliegwieldeksel opnieuw behandelt zodat het geheel er weer netjes uit ziet.
Wanneer het motorblok, de voorvork en het frame zo ver klaar zijn is het tijd om het geheel samen te voegen. Dit is eigenlijk een van de leukste moment van een restauratie. Zo worden de losse onderdelen samen ineens een scooter met twee wielen.
Als de scooter dan weer op zijn wielen staat is het tijd om de scooter af te monteren. De koplamp en het achterlicht worden geplaats en de laatste details worden gemonteerd.
Dan is eindelijk het moment daar dat de scooter weer volledig in elkaar zit. Nu is het vooral zaak om kilometers te maken met de scooter.