top of page
MMC_5134.JPG

P200E

Eind 2021 zijn wij begonnen met de restauratie van deze P200E. Onze klant had deze scooter gekregen van zijn schoonvader welke er al jaren niet meer mee gereden had. De enige eis welke schoonvader had was dat de scooter weer naar zijn originele glorie hersteld zou worden. Samen met de klant hebben we vervolgens een plan gemaakt over hoe we het project vorm zou gaan geven.

Hierboven is te zien hoe de scooter bij ons binnen kwam. De een zal zeggen dat de scooter een mooie patina had, de ander gruwelt bij het zien van de roestplekjes op de scooter. Een ding wat in ieder geval meteen duidelijk. Dit is een prachtige basis voor een restauratie. de scooter had werkelijk geen laswerknodig. iets wat bij een origineel Nederlandse scooter toch best wel een uitzondering is. Voor onze klant wat het in ieder geval duidelijk de scooter moet weer fabrieksnieuw worden.

Vervolgens demonteren we de volledige scooter. Wat er dan over blijft is een kaal frame. Alles wat los kan wordt er af gehaald. Dit is ook het perfect moment om laswerk uit te voeren. Het frame wordt daarom dan ook grondig geïnspecteerd op eventuele gaten welke er niet in horen of roest plekken welke behandeld dienen te worden. Dit frame heeft geen laswerk nodig gehad.

Nadat al het las en plaatwerk ik verricht brengen wij de scooter naar een straal bedrijf. Hier wordt de scooter ontdaan van alle oude lagen verf. Wat er overblijft is een kaal metalen frame. Aangezien er door de verwijdering van de verf ook geen bescherming tegen roest meer is, word de scooter binnen 24 uur voorzien van een laag Epoxy primer. Deze primer zorgt er voor dat het metaal van het frame afgesloten wordt zodat roest geen kans meer heeft.

Wanneer de scooter terug komt van het straal bedrijf en in de epoxy staat is het eindelijk tijd om de scooter in zijn nieuwe kleur te spuiten. Voor dit deel van het proces brengen wij de scooter naar een professionele spuiter. Samen met de klant hebben we voor deze scooter de kleur Rosso 621 gekozen.