top of page

2ᵉ editie van "De 200 van Reijen"

Het is zaterdag 28 september de dag waar wij alweer drie kwart jaar naartoe werken. De dag waarop de 2e editie van “De 200 van Reijen” plaats vindt. Na het succes van de eerste editie kon de tweede niet uitblijven.


In tegenstelling tot de eerste editie hebben we er bij de tweede editie voor gekozen om een spelelement toe te voegen. De deelnemers moesten de eerste 95 kilometer van de route rijden met een gemiddelde snelheid van 33 kilometer per uur. Onderweg diende ze 2 stempels te verzamelen. Daarnaast was er onderweg een tijdscontrole punt. Op dit punt werd de daadwerkelijke doorkomst tijd vergeleken met de ideale doorkomst tijd. Aan het eind van de 95 kilometer werd nogmaals de tijd genoteerd. Dit alles om kans te maken op de wisseltrofee van “De 200 van Reijen”

 

Om acht uur beginnen langzaam de eerste deelnemers binnen te komen. Ze melden zich aan bij ons in de fabriek waarnaar ze hun goodiebag kregen toegewezen. Een tas gevuld met onder andere het mapje met de te rijden route, de banner voor op de scooter en de stempelkaart.

Na een kop koffie of thee was het om negen uur tijd voor de eerste groep om te starten.




Om 10 voor negen merkte een van deelnemers van het eerste team op dat het bijna negen uur was. Snel kleedden ze zich om en werden er zo’n 10 scooters gestart. Ze reden naar het startpunt waar ze in de starthouding gingen staan om te vertrekken zodra de klok 9 uur sloeg.



Op zo’n 15 minuten rijden vanaf het startpunt bevindt zich de eerste stempelpost. Ondanks de korte afstand is het belangrijk voor de deelnemers op de juiste route te volgen. Na ongeveer 1 uur en 10 minuten bereiken de eerste teams het eerste tijdcontrole punt. De deelnemers wisten van te voren niet waar dit punt was. Zo konden zij niet van te voren de ideale tijd voor deze controle uitrekenen. Het is dus van belang om zo foutloos en trouw aan de gemiddelde snelheid te rijden. Na 3 uur rijden door regen afgewisseld door zonneschijn bereikte de deelnemers het einde van de tijdsroute. Hier werd nogmaals de tijd genoteerd waardoor wij uiteindelijke de winnaar konden aanwijzen.



Anders dan bij de vorige editie hebben we ervoor gekozen om de middag route te rijden aan de hand van een GPX-bestand. Dit geeft de deelnemers wat meer tijd om de middag naar eigen idee in te vullen en om op een relaxte manier van de omgeving te genieten.



Ondertussen waren wij bij ons in de fabriek in Rijen al druk bezig met het klaarmaken van het diner. Een van de dingen die wij erg belangrijk vinden bij het organiseren van dit evenement. Elke jaar toveren we onze werkplaats voor een dag om tot tijdelijk restaurant. Onder toeziend oog van onze huis kok Jan-Hein van Melis van Gastronomie mobiel wordt het volledige assortiment aan oranje tafelservies inclusief door hemzelf gedecoreerde borden en komen tevoorschijn gehaald. Zodra de tl-verlichting dan ook uit gaat veranderd de totale ambiance. De saaie grauwe werkplaats veranderd dan echt voor een avond in een gezellig restaurant.



Rond 4 uur s ’middags kwamen de eerste deelnemers terug te komen van de rit. Tijd om na te praten onder het genot van een drankje. Daarnaast hebben we bij ons op het terrein een Vespa Gymkhana opgezet. Dit is als het waren een behendigheidsrit met een Vespa waarbij de bepaalde obstakels dient te overwinnen zonder een voet aan de grond te zetten. Waarschijnlijk door het minderen weer en het feit dat men de hele dag al gereden heeft wordt er weinig deelgenomen aan de Gymkhana.



Om 6 uur is het dan eindelijk tijd voor de prijsuitreiking. Zoals ik aan het begin al aangaf hebben we dit jaar voor het eerst een wisseltrofee. Maar het is niet zomaar een trofee. we wilden namelijk geen standaard beker maar, echt iets wat bij ons past en bij onze ideeën en visie. Zo zijn we uiteindelijke uitgekomen op een bonzen beeldje. Op dit beeldje zie een deel van het pand waar wij ons bedrijf in hebben gevestigd met daarnaast de schoorsteen welke bij de fabriek hoort. Om deze schoorsteen loopt een spiraal omhoog waarop een aantal vergulde Vespa scooters te zien zijn. Het geheel staat natuurlijk voor “De klassieke Vespa fabriek” waar alles samen komt. Maar de trofee staat ook voor Rijen waar ons bedrijf zich bevindt. Misschien vraag je je nu af waarom wij onze zit dan “De 200 van Reijen” noemen. Wat doet die extra E in Reijen. Dit heeft alles te maken met tijd. In ons bedrijf proberen wij als het waren een beetje terug te gaan in de tijd. Wij werken natuurlijk met scooter welke veelal uit de jaren 60 en 70 komen sommige misschien nog wel van daarvoor. In de hoogtijd dagen van de leerindustrie in Rijen Vonden de leerfabrikanten het chiquere staan om Rijen als Reijen te schrijven waardoor dit voor enige tijd te aangenomen schrijfwijze van Rijen werd. Als je op sommige oude kaarten kijkt kom je dit soms nog tegen. Om dus als het waren een beetje terug te gaan in de tijd gebruiken wij deze schrijfwijzen om onze rit aan te duiden. Daarnaast is dit ook weer een stukje van de trofee ons bedrijf bevindt zich namelijk in een oude leerlooierij. Al deze componenten komen dus samen in de wisseltrofee. De leerindustrie in Reijen, ons bedrijfspand en de scooters.



De trofee gaat dit jaar naar de groep Skill en Grill welke een verbazingwekkend laag aantal strafpunten weten te verzamelen. Doordat zij bij het control- en het eindpunt maar enkele minuten te vroeg aankwamen. Zij werden echter op de voet gevolgd door de Vesparados welke bij het controle punt maar 1 minuut te laat aankwamen maar het op het eindpunt toch moeten afleggen door een half uur te laat binnen te komen. Desalniettemin een erg knappe prestatie met een grote groep over 95 kilometer. Op de derde plek komt de Groep met de naam The Flame. Door over de gehele rit erg consequent te rijden komen zij net achter de Vesparados wat betreft het aantal strafpunten.



Na de prijsuitreiking is het tijd voor het eten. Vooraf is er voor de liefhebbers een geroosterde pompoensoep met brood en huisgemaakte kruidenboter. Als hoofdgerecht is er Poulet noir gegaard in een saus van gegrilde puntpaprika, witte wijn en trostomaat. Geserveerd met boterrijst en seizoen groentjes. Het nagerecht is een huisgemaakte tiramisu met kleine meringue.



 Na het diner vertrekken de meeste deelnemers weer op tijd naar huis. Na een hele dag op de scooter gezeten te hebben is het dan ook fijn om weer huiswaarts te gaan. Voor ons weer genoeg om over na te praten. En om uit te kijken naar de volgende editie van “De 200 van Reijen”.

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page