top of page
MMC_5299.JPG

Elektrische Vespa 50

Eind 2021 zijn wij begonnen met de restauratie van deze Vespa 50. Dit is een project voor ons zelf geweest. Aangezien er in Nederland steeds meer geluiden zijn over het weren van bromfietsen in de binnenstad, is het onvermijdelijk dat sommige mensen straks wellicht niet meer op hun geliefde oldtimer kunnen rijden. In sommige gevallen zou een elektrische aandrijving dan een oplossing kunnen zijn.

Hierboven is te zien hoe de scooter bij ons binnen kwam. Ernstig toegetakeld zullen we maar zeggen. We hebben de scooter volledig gestript waarbij zelfs het beenschild vervagen werd voor een nieuw exemplaar. Deuken zijn uitgedeukt en gaten welke niet in de scooter hoorde zijn dicht gelast. Vervolgens is de scooter gestraald en binnen 24 uur in de epoxy primer gezet.

Hier is te zien hoe de scooter er bij staat in de grondlak. De scooter is helemaal strak gezet en klaar om in kleur gespoten te worden. Voor het spuiten hebben we in deze scooter de vloer lijsten op maat gemaakt en de gaten geboord. Dit voorkomt schade bij het monteren wanneer de scooter gespoten is.

Bij deze Vespa 50 hebben wij er voor gekozen om deze te laten spuiten in de kleur Max Meyer 220 Blu Pavone.

Dan is daar het moment om de scooter op te gaan bouwen. We beginnen altijd met de vloerlijsten en beenschildrand. Vervolgens monteren we zo veel mogelijk onderdelen op het frame voordat de motor en voorvork gemonteerd worden.

Ook bij deze Vespa 50 hebben we de voorvork volledig gereviseerd en opnieuw gespoten in de kleur Max Meyer Aluminio 983.

Normaal is dit het moment waar we de motor monteren. Voor deze scooter is dat echter een beetje anders. De elektronische ombouw kit bestaat uit een aantal onderdelen. Twee hiervan vervagen eigenlijk het motorblok op de plaats waar normaal de verbrandingsmotor zich bevindt. Een van deze delen is een controle kast. Hierin bevindt zich alle elektronica voor het aansturen van de elektromotor. Deze kast is dan ook verzegeld en afgesloten doormiddel van breekbouten hierdoor is deze niet te openen. Deze controle kast wordt als eerste in het frame gemonteerd. 

Het tweede onderdeel wat op de plaats van de verbrandingsmotor komt is de nieuwe swingarm met daarin de naafmotor. Deze naafmotor heeft een tubeless velg met daarop een Michelin S83 band in de maat 3.00x10. Dit is de maat welke normaal ook onder de Vespa 50 te vinden is. In deze naafmotor zit ook meteen de achterrem ingebouwd.

De plaats waar normaal de carburateur en tank zitten wordt hier volledig gebruikt door de elektra. De plaats van de tank wordt deels ingenomen door de accu. deze wordt geplaats in een aluminium bak en kan eenvoudig worden losgekoppeld met een snel sluiting. De accu dient ook verwijderd te worden wanneer de scooter wordt opgeladen. Verder is er hier te zien hoe het elektronische gashendel zit. Op de display is te zien hoe vol de batterij is en wat de snelheid is.

De scooter zit weer helemaal in elkaar en rijd nu volledig elektrische. Het is erg apart om te rijden op een Vespa zonder het typische Vespa geluid. Het heeft ons wat moeite gekost maar het is uiteindelijk gelukt om de scooter ook al elektrische aangedreven op kenteken te krijgen. De scooter heeft een bereik van 50 kilometer op een volle batterij en een topsnelheid van 50 kilometer per uur. Deze scooter zal voorlopig in ons bezit blijven zodat wij de duurzaamheid en het al dan niet gebruiksgemak van de elektrische aandrijving kunnen ondervinden.

Mocht u ook interesse hebben in het ombouwen of laten bouwen van een elektrische Vespa neem van contact met ons op via het contactformulier. Wie weet kunnen we ook voor jou een mooi project realiseren.

bottom of page