top of page
Vespa Sprrint kilometerteller

Sprint 150

Oktober 2021 zijn wij begonnen met de restauratie van deze Sprint 150. De eigenaar van de scooter had deze al lang in zijn bezit. Zijn idee was om de scooter weer te laten herstellen en in een door hem gewenste kleur te laten spuiten. Bij een ander bedrijf was er ooit al een start gemaakt met de restauratie.

Hierboven is te zien hoe de scooter bij ons binnen kwam. De scooter was al eens door een ander bedrijf behandelt. Helaas was dit niet op een juiste manier gedaan.

In het beenschild van de scooter zat een vouw, waarschijnlijk heeft de scooter ooit schade gehad. Deze schade was echter niet heel erg netjes gerepareerd. De scooter was vervolgens al weer in de primer gespoten, over de oude verflagen heen. Op sommige plaatsen kwamen hele stukken verf los. Des te meer reden om de volledige scooter te laten stralen.

Nadat we de scooter hebben laten stralen is deze binnen 24 uur in de epoxy primer gezet. Dit voorkomt roestvorming op het kale metaal. De scooter is nu klaar om naar de spuiter te gaan.

Deze keer geen originele Vespa kleur. Onze klant wilde de scooter graag in de kleur British Racing Green II b22 gespoten hebben. In eerste instantie waren wij niet helemaal zeker hoe deze kleur zou uitpakken op een oude Vespa. Maar na het ophalen van de scooter bij de spuiter waren wij helemaal verkocht. Deze kleur staat perfect op deze Vespa sprint.

Wanneer de scooter dan eindelijk terug is van de spuiter is het tijd om te beginnen met de montage. We beginnen altijd met het frame bij de montage. Allereerst worden de vloerlijsten gemonteerd, dit is een uiterst secuur klusje maar wel erg belonend, gevolgd door de Chrome beenschild randen.

De voorvork van de scooter wordt aangepakt bij een totaal restauratie. Zoals te zien is op de foto's was dat bij deze vork ook zeker geen overbodige luxe. De voorpoot werd tevens opnieuw gespoten in MaxMeyer aluminium 983.

Normaal gesproken reviseren we ook het motorblok bij een totale restauratie. Bij de restauratie van deze scooter hebben wij samen met de klant de keuze gemaakt om het motorlok niet te reviseren. De motor van deze scooter was een aantal jaren geleden al eens onder handen genomen. We hebben daarom alleen de ontsteking, opgefrist en de carburateur gereinigd. Verder zijn de koel kap en vliegwieldeksel opnieuw behandelt zodat het geheel er weer netjes uit ziet.

Wanneer het motorblok, de voorvork en het frame zo ver klaar zijn is het tijd om het geheel samen te voegen. Dit is eigenlijk een van de leukste moment van een restauratie. Zo worden de losse onderdelen samen ineens een scooter met twee wielen.

Als de scooter dan weer op zijn wielen staat is het tijd om de scooter af te monteren. De laatste onderdelen worden gemonteerd, de verlichtingsboom wordt aangesloten net als de besturingskabels. 

Dan is eindelijk het moment daar dat de scooter weer volledig in elkaar zit. Nu is het vooral zaak om kilometers te maken met de scooter. Zo kunnen eventuele kinderziektes nog verholpen worden voordat de scooter terug gaat naar de eigenaar.

bottom of page