MMC_5134.JPG

P200E

Eind 2021 zijn wij begonnen met de restauratie van deze P200E. Onze klant had deze scooter gekregen van zijn schoonvader welke er al jaren niet meer mee gereden had. De enige eis welke schoonvader had was dat de scooter weer naar zijn originele glorie hersteld zou worden. Samen met de klant hebben we vervolgens een plan gemaakt over hoe we het project vorm zou gaan geven.

Hierboven is te zien hoe de scooter bij ons binnen kwam. De een zal zeggen dat de scooter een mooie patina had, de ander gruwelt bij het zien van de roestplekjes op de scooter. Een ding wat in ieder geval meteen duidelijk. Dit is een prachtige basis voor een restauratie. de scooter had werkelijk geen laswerknodig. iets wat bij een origineel Nederlandse scooter toch best wel een uitzondering is. Voor onze klant wat het in ieder geval duidelijk de scooter moet weer fabrieksnieuw worden.

Vervolgens demonteren we de volledige scooter. Wat er dan over blijft is een kaal frame. Alles wat los kan wordt er af gehaald. Dit is ook het perfect moment om laswerk uit te voeren. Het frame wordt daarom dan ook grondig geïnspecteerd op eventuele gaten welke er niet in horen of roest plekken welke behandeld dienen te worden. Dit frame heeft geen laswerk nodig gehad.

Nadat al het las en plaatwerk ik verricht brengen wij de scooter naar een straal bedrijf. Hier wordt de scooter ontdaan van alle oude lagen verf. Wat er overblijft is een kaal metalen frame. Aangezien er door de verwijdering van de verf ook geen bescherming tegen roest meer is, word de scooter binnen 24 uur voorzien van een laag Epoxy primer. Deze primer zorgt er voor dat het metaal van het frame afgesloten wordt zodat roest geen kans meer heeft.

Wanneer de scooter terug komt van het straal bedrijf en in de epoxy staat is het eindelijk tijd om de scooter in zijn nieuwe kleur te spuiten. Voor dit deel van het proces brengen wij de scooter naar een professionele spuiter. Samen met de klant hebben we voor deze scooter de kleur Rosso 621 gekozen.

Wanneer de scooter dan eindelijk terug is van de spuiter is het tijd om te beginnen met de montage. We beginnen altijd met het frame bij de montage. allereerst wordt de aluminium beenschild. gevolgd door de vloerlijsten. Dit is een uiterst secuur klusje maar wel erg belonend.

De voorvork van de scooter wordt aangepakt bij een totaal restauratie. Zoals te zien is op de foto's was dat bij deze vork ook zeker geen overbodige luxe. De vooras waarop de trommel draait was bij deze scooter dusdanig ingesleten door versleten lagers dat deze vervangen diende te worden. De voorpoot werd tevens opnieuw gespoten in MaxMeyer aluminium 983.

Normaal gesproken reviseren we ook het motorblok bij een totale restauratie. Bij de restauratie van deze scooter heeft onze klant de keuze gemaakt om het motorlok niet te reviseren. De motor van deze scooter liep nog erg netjes en had eigenlijk niet heel veel kilometers gedraaid. Wel hebben we samen met de klant besproken om een aantal slijtage delen te vervangen uit voorzorg. Zo hebben we de koppelingsplaten vervangen, de ontstekingsdraden vervangen, nieuwe remschoenen gemonteerd , diverse pakkingen vervangen en de carburateur vervagen.